Baca yang ni dulu...

Thursday, October 28, 2010

Perhati betul-betul


Berdiri ditebing curam yang tinggi,tiada perbatasan pandangan mata ,merasai kehebatan ciptaan ILAHI.Sungguh!sungguh indah ~~~

Indahnya awan memutih....putihnya sangat putih,langit membiru....tenang...angin sepoi-sepoi bahasa.... menyejukkan kehangatan yang tadi meluap-luap bagaikan lava didalam badan,titik peluh didahi disejatnya ~~

Dedaunan melambai-lambai dan bertepuk-tampar sesama mereka..beburung berterbangan bebas diangkasaraya kejar mengejar....mata zahir melihat dibantu panduan akal yang diarah oleh jiwa halus yang dinamakan hati,hati menyandarkan semuanya pada kehebatan kudratNYA.

Sungguh!sungguh indah,pepatung berehat diranting sambil memikirkan sesuatu....(uik!!pepatung manade akal ,,hehehehehe..alah…aku Cuma mengnisbahkan kita sebagai manusia,setelah penat mencari rezeki,bertungkus-lumus dengan kerja seharian…kita perlukan masa,waktu,detik untuk bermuhasabah,bertaffakur ,apakah kerja-kerja kita seharian bermula dari celik mata dinihari sampailah kita tidur diwaktu malam,adakah ia selari dengan kehendak syariat dan garis panduanNYA.Muhasabah itu sangat penting,sangat penting)-monolog jiwa.

Tengok kearah pokok mati ,'dulu ia hidup gah....menghijau ..menghasilkan bunga yang harum..buah yang manis..menjadi tempat makhluk menumpang berteduh,tapi kini,sunyi daripada menjadi tempat beburung berborak sesama mereka bagaikan kedai kopi bagi manusia.(ye dulu pokok ini kecik,membesar dan membesar..tapi..sampai masanya ia tersungkur rebah ke bumi,menjadi sebahagian daripada tanah,Begitulah,setiap permulaan...pasti..ada pengakhiran,itulah hakikat kehidupan,setiap kejadian pasti akan dikembalikan" )

Bunyi-bunyian campuran alam semulajadi seindah-indah muzik untuk halwa telinga,

bagi sesiapa yang mahu memikirkan hakikat kesenian bunyi ia ada pada persekitaran kita.

Mendengar dan memikirkannya,dan jawablah dengan hati yang tulus setiap persoalan yang kita sendiri persoalkan,jawapannya ada disitu.

Semua daripada kita melihat satu benda yang sama pada zahirnya,tapi respon pemikiran berbeza,,mengikut tahap pemahaman individu terhadap hakikat apa yang dilihat dan ditengok."cuba kamu tengok semut,tengok betul-betul... pergi cari tempat sarang mereka dan cuba kaji,selidik apa yang mereka buat.Semua ada pelbagai jenis bangsa,ada yang kecik,besar,hitam,merah,kuning,berbisa dan banyak lagi rahsia yang kita tak tahu tentang mereka."Betapa hebatnya semut ni,sehingga didalam al-quran ada merakamkan surah yang dinamakan al-naml (semut),nak tahu kisahnya buka surah al-naml.

__________________________________________

قل انظروا ماذا في السموت والأرض وما تغنى الأًيت والنذر عن قوم لا يؤمنون

Katakanlah: Perhatikan apa yang dilangit dan dibumi.Tetapi tidak bermanfaat keterangan dan peringatan bagi kaum yang tidak beriman.

Surah yunus ayat :101

p/s: Gunakan nikmat mata dengan memerhatikan setiap ciptaan Allah S.W.T,kemudian memikirkan hakikat rahsia disebalik kejadian.Mudah-mudahan kita menemui hakikat apa yang kita cari,dan keinginan setiap daripada kita untuk mengetahui kebenaran itu ada,Cuma halangan dan cabaran yang ditempuhi menjadi alasan ianya tak diambil peduli.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...