Baca yang ni dulu...

Friday, October 15, 2010

~ Adam Haikal (2)


Aku segera bangun…aduhh…saketnya kepala,,,Alhamdulillah…kau dah sedar dam,kau kat hospital sekarang,aku pandang sekeliling,,min aku tak solat subuh lagi,aku nak solat dulu,aku berusaha untuk bangun semula,tapi tak berdaya,badanku terasa lemah sekali,kenapa dengan aku ni min?Kau pengsan pagi tadi dam,terus aku bawa kau datang sini,nasib baik ada kereta pak guard,dia yang hantar tadi,ni makan lah roti bakar,,kesian aku tengok kau.Dam,aku nak mintak maaf,sebab pagi tadi aku call mak ayah kau,bagitau semua ni,pastu aku terbaca mesej seseorang………takpe min,kau tak perlu mintak maaf,assalamualaikum..tiba-tiba pintu bilik dibuka,muncul 3 orang muslimah bertudung litup,aku cepat-cepat menarik selimut menyelimuti badanku yang tak berbaju…membetulkan kopiah yang masih melekat lagi kat kepalaku,,malu pulak rasanya kat tiga muslimah ni,dam, ni adik aku,anisah,,mereka bertiga senyum….anisah mencium tangan muhaimin, abang kandungnya.Ish nisah nie..adab masuk bilik orang lain kite kena mintak izin terlebih dahulu,ni terus masuk..malu ustaz adam nie..nasihat muhaimin penuh hikmah,Anisah cume senyum meminta maaf,pandai jugak muhaimin nie bagi nasihat,penyampaian nasihatnye tegas tapi diselitkan dengan senyuman .Anisah tersenyum dan meminta maaf kat aku.

Nisah dari pasaraya tadi,abang yang bagitau ustaz Adam kat hospital,kitorang terus singgah,aku senyum…shukran ustazah-ustazah..sudi datang..mereka senyumsaat itu aku rasa segan betul…mana tidaknya,mata mereka bertiga tertumpu kat aku,tak pernah ada kalangan perempuan yang mendekati aku sedemikian rupa,,sebenarnya ape yang berlaku bang?aku Cuma senyum..melihat keakraban dua beradik ni,,selepas semuanya dijelaskan,,dengan panjang lebar oleh muhaimin,,aku Cuma angguk dan mengiakan sahaja ape yang muhaimin cakap.Mereka bertiga meminta izin untuk pulang.Ustaz Adam,semoga cepat-cepat sembuh…jangan lupa makan ubat,aku senyum je mengiakan ape yang anisah bagitau,shukran datang melawat ni,senyuman xlekang pada wajah mereka bertiga,,baru je mereka nak mengundur diri,,ish!terlupe pulak,ni buah epal hijau untuk ustaz,makan tau..jangan tak makan..penat kitorang pergi beli tadi.sambil senyum..InshaAllah.

(Jantung..berdegup kencang… menantikan malaikat datang....),tup,assalamualaikum,,,, alhamdulillah,,,dah …sikit je,,,,tak payah datanglah mak..jap lagi dah boleh keluar,,,eemmm..doktor cakap sebab tak cukup tidur,dan kurang air dalam badan,,mmm…I’Allah…ye…takot menyusahkan die pulak mak…,, mak kirim salam kat semua…..ye..wa’alaikumusalam...


akan bersambung insyaAllah...

يا أيها الذين آمنوا لا تدخلوا بيوتا غير بيوتكم حتى تستأنسوا وتسلموا على أهلها ذلكم خير لكم لعلكم تذكرون

Wahai orang-orang yang beriman ,janganlah kamu masuk kedalam rumah yang bukan rumahmu,sehingga kamu meminta izin dan mengucapkan salam(selamat) kepada empunya.Demikian itu lebih baik bagimu,mudah-mudahan kamu mendapat peringatan.

Surah an-nur : ayat 27

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...