Baca yang ni dulu...

Friday, June 1, 2012

Kenangan tersimpan dihati ~

video

Walau dimana kita berada , kita tetap berpijak dibumi yang sama, bumi milkNYA.



Thursday, April 19, 2012

Senyum










Rasulullah saw. bersabda,
“Senyummu di depan saudaramu adalah sedekah.” At Tirmidzi dalam sahihnya.

p/s : SENYUMAN ITU PENAWAR HATI,JOM AMALKAN!

Wednesday, December 21, 2011

berdoalah mohon kekutan


Hatiku kekadang menangis,
Mengenangkan dosa lalu…
Aku tunduk berdoa
Mahgfirah dipinta seikhlasnya,
Mata terasa sayu bila dibuka
Melihat Kekusutan berlaku disana sini
Hati tunduk membisu sedih
Sampai bila akan berakhir kejahilan ini
Dari sudut berbeza ingin sekali berlari
Berlari sekuat hati menjauh pergi
Mana mungkin wujudnya kalimah maaf
jika tiada kesalahan dilakukan,
yaa Rabbi…

Saturday, December 10, 2011

Saya suka tatap wajah ayah


Dikala rindu hadir,
ku tatap wajah bersihmu,
gambaran memori semalam terus bermain difikiran,
nostalgia diwaktu kecilku kukenang semula,antaranya :
pergi balik sekolah kaulah yang menghantarnya,
masa-masa aku kecik, kasut wira yang kecik,rambut disikat belah tepi,hensem!hihihi
darjah 1 yang indah,
aku ingat lagi,
peluk pinggang ayah erat2,
motor berlalu dengan cermat,
pagi yang dingin kadang-kadang membuatkan aku terlelap,
namun kehangatan belakang ayah mengstabilkannya,
kini aku masih dapat rasakan kehangatannya,
kehangatan semasa memeluk belakang ayah dikala ayah menghantarku ke sekolah.


p/s : tataplah wajah ayah yang telah banyak berjasa kepada kita,dialah yang meriba dan mendodoikan kita semasa kita belum mengerti ape-ape.



Istikharah (memohon petunjuk Allah S.W.T.)

Apabila seseorang lelaki menemui calon yang dilihat sesuai untuk dijadikan teman hidup, hendaklah beliau mengembalikan pertimbangan perkara tersebut kepada Tuhan sekalian alam, Allah SWT kerana hanya Dia yang mengetahui segala kebaikan dan keburukan yang tersirat di sebalik jodoh yang dilihat baik itu. Ini kerana, ada kalanya sesuatu yang dinilai dan dirasakan baik pada pandangan manusia sedangkan ia mengundang seribu satu masalah nanti. Begitu juga sebaliknya sesuatu yang mungkin dilihat dan dinilai buruk pada pandangan manusia sedangkan padanya kebaikan yang tidak terhitung yang Allah SWT belum zahirkan kepadanya nanti. Ini berasaskan firman Allah SWT Maksudnya :

“...dan barangkali kamu membenci akan sesuatu sedangkan perkara itu baik buat kamu, dan barangkali pula kamu sukakan akan sesuatu sedangkan perkara itu buruk buat kamu, dan Allah itu maha mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui”

(Al-Baqarah: 216)

Justeru dalam hal ini, umat Islam disunatkan mendirikan solat sunat istikharah untuk memohon petunjuk daripada Allah SWT. Ini sebagaimana sabda Rasulullah SAW:

"اكتم الخطبة ثم توضأ فاحسن وضوءك ثم صل ما كتب الله لك ثم احمد ربك و مجده ثم قل اللهم إنك تقدر و لا أقدر و تعلم و لا أعلم و أنت علام الغيوب فإن رأيت لي في فلانة يسميها باسمها خيرا لي في ديني و دنياي و آخرتي فاقدرها لي فإن كان غيرها خيرا لي في ديني و دنياي و آخرتي فاقدرها لي"

Maksudnya : “Rahsiakanlah niatmu hendak meminang. berwuduk dengan cara yang sebaik-baiknya, kemudian dirikan solat sebagaimana yang telah diajarkan Allah kepadamu. Panjatkan pujian dan kesyukuran kepadaNya dan agungkanlah Dia, lalu ucapkan : ya Allah, Engkau maha berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau maha mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui. Engkau maha mengetahui segala yang ghaib. Jika Engkau memandang pada si Fulanah (sebutkan nama sebenarnya ) terdapat kebaikan bagiku, bagi agamaku, bagi dunia dan akhiratku, takdirkanlah ia bagiku. Dan jika ada wanita lain yang lebih baik bagiku maka takdirkannya bagiku”.


Wednesday, November 30, 2011

dik


Dik,maafkan abang…

Mungkin adanya abang selama ini membuatkan adik tak selesa dan pergerakan terbatas,

Dik,abang marah kat adik bukan bermaksub abang benci,

Dik,jangan terikut-ikut seperti orang lain,

Mereka yang tak mengendahkan syariat,

Dik,jalan kita berbeza dengan mereka,

Mereka yang hanyut dengan dunia pengaruh barat,

Dik,jaga bahasa percakapan,berlembut dan hormatilah,

Dik,jaga perasaan mak ayah,

Buat apa yang mereka suruh,selagi mana tak menyalahi hukum syarak,

Dik,bila berkawan, pilihlah mereka yang baik akhlaknya,

Dik,jangan lokek untuk bagi salam serta senyuman pada orang tua,guru dan semua,

Pandai-pandailah bergaul,bukan tak boleh berkawan dengan lelaki,tapi jagalah batasnya,

Kalau elakkan lagi bagus,tutup terus pintu fitnah,

Dik,abang juga ada buat salah-silap,

Mustahil kerana kita semua tak maksum dari dosa,

Tapi,usahalah untuk islah diri,

Dengarlah nasihat mereka,

Mereka yang telah merasai masinnya garam & manisnya gula,

Dik kenalkan mereka?

Mereka ulamak yang ikhlas kerana Allah,

Dik,tegurlah andai abang terleka,

Jangan segan-segan.. ^_^

Wednesday, November 2, 2011

Gerimis


Ketika gerimis membasahi dedaun dan rumput,

Burung didahan kuyup bertafakur sambil menahan kesejukan ,

Katak rancak bersahutan sesama mereka,

Melalui tingkap kudapat merasai kedinginan gerimis yang dibawa angin,

Bukit, diselubungi kabus tebal yang berpusaran mengelilinginya,

Awan yang gelap kelihatan sarat berarak perlahan,

Waktu syuruk bagaikan dinihari yang kelam,

Betapa selesanya badan dibungkus dengan selimut tebal ,

Ditambah secawan Coffee panas menghangatkan badan,

Buku حقائق عن التصوف kubuka dan kuamati maknanya,

Membaca memerlukan akal untuk faham dan mesti disertai kesedaran hati.



Saje2 taip….… ^_^ (fokus - tesis ooo tesis...)

Tuesday, November 1, 2011

Jangan ikut puak sesat


Akhir zaman Umat ISLAM akan mengikuti langkah-langkah yahudi nasoro sejengkal demi sejengkal sehasta demi sehasta sehingga mereka masuk lubang biawak pun kamu akan masuk.

(Mafhum Hadis)

Ini merupakan salah satu tanda dekatnya kiamat :

Amalan orang ISLAM akhir zaman sama macam ape yang dilakukan oleh orang yahudi dan kristian, sebab ikut ape yang mereka buat hatta perkara yang remeh- temeh sekalipun, cth : sambut hari jadi dengan tiup lilin yang ada atas kek disertai nyanyian beramai-ramai lelaki perempuan bercampur,bermewah-mewah untuk mayat,mencantikkan kubur dengan mozek yang mahal-mahal,taffakur depan mayat(amalan yahudi kristian)dalam Islam suruh baca doa,bukan menunduk kepala tiru kristian,pakai baju hitam,meletak tanda pada tubuh tanda berkabung, ini adat yahudi.

Bagaimana dengan solat sehari semalam?bukankah 17 kali orang ISLAM baca al-fatihah minta Allah bagi petunjuk,mahu mengikut jalan orang-orang yang benar,jalan para nabi dan tak mahu mengikuti jalan mereka yang Allah murkai(kafir yahudi, kristian).Tapi selesai je solat,ikut kerja yahudi nasoro,bercakap cara yahudi nasoro,mengamalkan riba ,sibuk mencari kekayaan semata-mata untuk mendapat kesenangan dan bermegah-megah supaya dipuji.Mengajar dan memberi galakan kepada anak-anak muda supaya belajar menyanyi meniru gaya artis yang sesat barat(ikut orang kafir)melompat macam kera,rambut macam hantu pontianak,macam pok ko angguk.

Pengaruh utama ialah media massa ,cth: tv,inilah guru yang mengajar anak-anak umat Islam menjadi macam yahudi nasoro,siang malam tanpa disedari sedikit demi sedikit fikiran umat Islam diracuni,hiburan yang melampaui batas,semua tiru yahudi nasoro,membelakangkan syariat Islam,semua ikut nafsu,tak kira ustaz,cik gu,ustazah,semua pakat tengok start daripada ayah mak sampailah anak-anak khusyuk mengadap tv tengok akademi nyanyian,pertandingan akhir juara lagu ,dan macam-macam lagi,beribu-ribu umat Islam lalai,ia datang macam ombak tsunami yang meranapkan jiwa-jiwa dan rohani muslim,menenggelamkan iman yang sedia ada dengan sekelip mata .

Hiburan bollywood Hollywood menghiasi paparan media tv menjadi santapan umat Islam pagi petang siang malam,.kesalahan yang jelas-jelas bertentangan dengan syariat menjadi kebiasaan dikalangan umat Islam,aurat yang terdedah ,pergaulan bebas lelaki perempuan ,ianya memberi kesan yang besar kepada remaja,muda-mudi tiada pedoman hidup,rempit bohsia pelacuran berleluasa.Sehingga berlakunya penzinaan,buang anak,anak lari dari rumah,gangster,dadah, mencuri,rogol dan bermacam-macam lagi masalah yang timbul kesan daripada pengaruh media massa ,senjata rahsia yang dibawa dan direncana oleh kafir yahudi nasoro.Objektif mereka adalah ingin menyesatkan orang Islam seluruhnya,sehingga mereka lupa pada Agama.Kini,semuanya ini terbukti dan telah pun berlaku kepada umat Islam,benarlah apa yang dikhabarkan Nabi Muhammad SAW.

ألأية…. ولن ترضى عنك اليهود ولا النصارى حتى تتبع ملتهم قوله تعالى :

"Sesungguhnya Yahudi dan Kristian tidak akan redho dengan kamu selama-lamanya sehinggalah kamu menurut cara hidup mereka".) Al -Baqarah 120(

p/s : Persiapkan diri untuk ke negeri yang kekal abadi,jangan tertipu dengan dunia yang sementara,hidup modal kita,gunakan sebaik2nya.

Monday, October 24, 2011

Broga Hill

Telah tercatat dalam diari perjalanan hidupku tanggal 22hb oktober 2011,BROGA HILL telah menjadi destinasi yang telah kujelajah,demi mencari secebis pengalaman dan melihat sendiri kebesaran dan keindahan alam ciptaan Ilahi.

udara yang segar kurniaan Allah..


Melihat dan memikirkan akan kebesaran Ilahi .

















p/s : Gunakan nikmat mata untuk melihat kebesaran dan kehebatan ciptaan Ilahi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...